onsdag 5 maj 2010

Den 5 maj






Se även min hemsida http://www.cykelbloggaren.se/







Morgonen vaknade jag vid en fungerande kvarn från 1700 talet. Birger hade visat mig den i går på kvällen så nu kunde jag den utan och innan. Jag hade fått lov att slå upp mitt tält vid kvarnens fot. Byn som den finns i heter Väghyltan som ligger vid kusten.
Klockan 07.00 trampade jag därifrån upp mot Torsås. Och när jag tittade på kartan upptäckte jag att jag var inte i Blekinge längre utan hade kommit över den småländska gränsen. Här fortsatte landskapet att vara platt. Inte mer än 2 grader var det när jag kröp ut ur tältet.

Under dagen blev det varmare hela 8 grader och kraftig motvind. Även om jag jobbade på riktigt ordentligt i motvinden ska jag inte påstå att att jag blev speciellt överhettad.

Naturen som jag gled långsamt genom var helt annorlunda. Nu kunde man se mer barrträd mot tidigare lövträd. De öppna fälten är mer platta och landskapet blir mer överskådligt.

Men blåsten är smärtsam om man är utsatt och oskyddad. Nu var det väl inte så faligt men man kan tänka på hur andra har det och hur de överlever. Jag har inte träffat så många människor i dag men de jag träffat är trevliga roliga och vänliga.

Har passerat Torås och Söderåkra där Per Berg Radio Värmland gjorde sin uppföljande veckointervju. Sen slingrade sig vägen fram till Voxtorp, Vassmolösa, Smedsby, Kläckeberga med dess fina kyrka en av de nordligaste försvarskyrkorna har flera strider på sitt samvete ( om nu kyrkor har samvete). Bilder kommer som egna blogginslag.

2 kommentarer:

  1. Det verkar vara rena vintern där du är just nu.
    Jag önskar dig varmare nätter och dagar.
    Förhoppningsvis värmande hälsningar från Mats B

    SvaraRadera
  2. hi hi jag sitter i bussen och har det varmt och skönt. hoppas värmen kommer snart.

    SvaraRadera