torsdag 6 maj 2010

6 Maj

Se även min hemsida http://www.cykelbloggaren.se/



Vilken morgon;) kunna fylla termos direkt ur vattenkokare, det kan kännas som riktig lyxtillvaro. Frukosten åts inomhus i goda vänner sällskap. Termometern visade på 4 grader och de kala trädtopparna vajade glatt utanför fönstret. Väl ute på vägen var kylan åter min närmaste upplevelse tätt följd av bistra nordost vindar. Landskapet jag cyklat genom idag har legat nära havet och varit ett typiskt småländskt vakert kulturlandskap. Massor mer stenrösen - Hagar och vägar omgärdade av dessa rösade murar som ger en sådan härlig prägel på naturen. Idag har jag sett grönaktig hackspett ganska stor och den har säkert nåt namn. Kanske vet du? Skriv gärna i kommentarer. Så får vi lära oss mer. Jag tänker ibland att jag ska hinna fotografera lite fåglar men så fort jag ska stanna cykeln så gnisslar bromsarna och stackars vettskrämt djurliv flyr snabbt därifrån.

Lite funderingar som kommit i Småland
När jag sitter som jag gör så kommer mycket tankar och funderingar över livet. Jag möter ibland människor, inte så mycket här på resan men i andra sammanhang, som har valt att leva bittra. Kan man säga så att de har valt. Ja jag tror det. Kanske har man levt ett liv man inte har velat, gjort saker man inte trivts med, skapat en tillvaro där livet är beskuret och begränsat.

De som har berört mig mest i de mötena är att de är svårt att umgås med dem. De drar liksom energi ur en, tömmer en på livslust.

Hur funderar du runt detta? Berätta i kommentarerna...

5 kommentarer:

  1. Hoppas att du har det bra på din cykeltur Kenneth. Det finns mycket att nämna om energitjuvar...men läs boken om "Energitjuvar" av Ingalill Roos..Otroligt givande. Om inte du har läst den får du gärna låna den av mig när du väl har anlänt tillbaka.

    Klipparen Rolf i Åmål

    SvaraRadera
  2. Hejsan Kenneth!! Hoppas att du har det bra på din cykeltur..Angående människor´s energi..Om inte du redan har läst boken om "Energitjuvar" skriven av Ingalill Roos...GÖR DET. Om inte får du gärna låna den av mig när du ankommer hemtrakterna igen.
    Klipparen Rolf i Åmål

    SvaraRadera
  3. Grön hackspett = Gröngöling(den största av sveriges hackspettar)Käkar mest myror.
    Såg du dess tunga? Den kan bli 10 cm lång ;)

    /Ctefan

    SvaraRadera
  4. hej. kul att läsa... läser noga varje dag. Ringer nog i kväll och hör hur du låter. Min cykel står här hemma och undrar varför den inte fick fortsätta att vara med...en annan gång säger jag då.
    När jag läste ditt inlägg så funderade jag lite. för något år sedan så bestämde jag mig att inte släppa in energibovar i mitt liv. så en del av min bekantskapskrets valdes bort.. ett aktivt val.
    Hmm själviskt jaa kanske. jag kanske kan kalla min rasist nu kom jag just på.. kör hårt och försiktigt.. kram

    SvaraRadera
  5. Konstigt nu när du är borta så har livslusten konstigt nog kommit tillbaka för mig och Eva A
    vad kan det bero på att de människor du möter inte har någon livslust. hi hi hi men vi tycker om dig ändå

    SvaraRadera